Last modified: 2022-03-18
Abstract
Abstract
This study aims to determine the planning of academic supervision carried out by the head of the madrasa at MTs Palattae, to determine the implementation/observation of academic supervision carried out by the head of the madrasa at MTs Palattae, and to determine the follow-up to the academic supervision carried out by the head of the madrasa at MTs Palattae. This study uses a qualitative descriptive research method. The main sources of this research are the head of the madrasa, the deputy head of the madrasa in the curriculum section, and the teaching staff. The data collection methods used are interviews, observation and documentation, with data processing and analysis techniques carried out, namely collecting data, reducing data, presenting data and drawing conclusions. The results showed that (1) the planning of academic supervision carried out by the head of the madrasah was to formulate the objectives of academic supervision, to arrange an academic supervision schedule and to develop instruments and determine academic supervision techniques. (2) The implementation of academic supervision activities at MTs Palattae has two stages of supervision, namely academic supervision of learning devices and academic supervision of the learning process. (3) As for the evaluation and follow-up of academic supervision at MTs Palattae, namely follow-up in the form of direct coaching and indirect coaching. The implication of this research is that the principal of the MTs Palattae madrasa should always carry out academic supervision and should always try to continuously explore knowledge in order to lead the school well. As well as educators to be able to be motivated by academic supervision activities carried out by the madrasa principal and always to continue to develop their professionalism from time to time by producing outstanding students as proof of their responsibilities as educators.
Abstrak
Tujuan penelitian ini yaitu mengetahui perencanaan supervisi akademik yang dilakukan oleh kepala madrasah di MTs Palattae, untuk mengetahui pelaksanaan/pengamatan supervisi akademik yang dilakukan oleh kepala madrasah di MTs Palattae, serta untuk mengetahui tindak lanjut supervisi akademik yang dilakukan oleh kepala madrasah di MTs Palattae. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Sumber utama dari penelitian ini yaitu kepala madrasah, wakil kepala madrasah bagian kurikulum, serta tenaga pendidik. Adapun metode pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi dan dokumentasi,
dengan teknik pengolahan dan analisis data yang dilakukan yaitu mengumpulkan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Perencanaan supervisi akademik yang dilakukan oleh kepala madrasah yaitu merumuskan tujuan supervisi akademik, menyusun jadwal supervisi akademik serta menyusun instrument dan menentukan teknik supervisi akademik. (2) Pelaksanakan kegiatan supervisi akademik di MTs Palattae ada dua tahap pelaksanaan supervisi yang dilakukan, yaitu supervisi akademik perangkat pembelajaran dan supervisi akademik proses pembelajaran. (3) Sedangkan untuk evaluasi dan tindak lanjut supervisi akademik di MTs Palattae yaitu tindak lanjut dalam bentuk pembinaan langsung dan pembinaan tidak langsung. Implikasi dari penelitian ini adalah kepala madrasah MTs Palattae agar senantiasa secara terus menerus menjalankan supervisi akademik dan hendaknya selalu berusaha terus menerus menggali ilmu agar dapat memimpin sekolah dengan baik. Serta tenaga pendidik agar mampu termotivasi dengan kegiatan supervisi akademik yang dilakukan kepala madrasah dan senantiasa untuk terus mengembangkan keprofesionalannya dari waktu ke waktu dengan menghasilkan murid-murid yang berprestasi sebagai pembuktian tanggung jawabnya sebagai seorang pendidik.