Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar Proceedings, Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Keguruan 2022

Font Size: 
PENGARUH KONTRIBUSI ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SDN NO. 43 PARRASANGAN BERU KABUPATEN MAROS
Sumarni Sumarni, Rosdiana Rosdiana, Ilyas Ilyas

Last modified: 2022-04-04

Abstract


ABSTRACT
This research is an ex-post facto research which aims to 1) Describe how the contribution of parents in SDN No. 43 Parasangan Beru, Maros district, 2) Describe how the learning outcomes of students at SDN No. 43 Parasangan Beru, Maros district, 3) Testing whether there is an effect of parental contributions on student learning outcomes at SDN No. 43 Parasangan Beru, Maros district. This type of research is a study where the independent variables have occurred before the study. The population in this study is the upper class at SDN No. 43 Parasangan Beru as many as 103 0rang. The sampling technique in this study is the proportionate stratified random sampling technique. So that 82 people were selected as research samples. The instruments used in this research are questionnaires and documentation. Data were analyzed using descriptive statistical analysis for the formulation of problems 1 and 2 while for the formulation of problem 3 using inferential statistical analysis and simple linear regression test. The results of the analysis show, 1) The contribution of parents in SDN No. 43 Most of the new Parasangan are in the moderate category with a maximum score of 108 and a minimum score of 90. 2)The learning outcomes of students at SDN No. 43 Parasangan Beru is in the moderate category with a maximum score of 97 and a minimum score of 79. 3)There is an influence of parents' contributions on student learning outcomes at SDN No. 43 Parasangan Beru, Maros Regency. From the results of the analysis obtained fcount = 6.062 with a significance level of 0.016 <0.05 the significance value is smaller than the specified error level. Therefore Ho is rejected and Ha is accepted.
Keywords: Contribution of parents, learning outcomes.
ABSTRAK

Penelitian ini merupakan penilitian dengan jenis ex-post facto yang bertujuan untuk 1) Mendeskripsikan bagaimana kontribusi orang tua di SDN No. 43 Parasangan Beru kabupaten Maros, 2) Mendeskripsikan bagaimana hasil belajar peserta didik di SDN No. 43 Parasangan Beru kabupaten Maros, 3) Menguji apakah terdapat pengaruh kontribusi orang tua terhadap hasil belajar peserta didik di SDN No. 43 Parasangan Beru kabupaten Maros. Jenis penelitian ini merupakan penelitian dimana variabel bebas telah terjadi sebelum penelitian. Populasi dalam penelitian ini yakni kelas atas di SDN No. 43 Parasangan Beru sebanyak 103 0rang. Adapun teknik sampling dalam penelitian ini adalah teknik proportionate Stratified Random Sampling. Sehingga terpilih 82 orang sebagai sampel penelitian. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah angket dan dokumentasi. Data dianalisis menggunakan analisis statistik deskriptif untuk rumusan masalah 1 dan 2 sedangkan untuk rumusan masalah 3 menggunakan analisis statistik inferensial dan di uji regresi linear sederhana. Hasil analisis menunjukkan, 1) Kontribusi orang tua di SDN No. 43 Parasangan beru sebagian besar berada pada kategori sedang dengan nilai maximum 108 dan nilai minimum 90, 2) Hasil belajar peserta didik di SDN No. 43 Parasangan Beru berada pada kategori sedang dengan nilai maximum 97 dan nilai minimum 79, 3) Terdapat pengaruh kontribusi orang tua terhadap hasil belajar peserta didik di SDN No. 43 Parasangan Beru Kabupaten Maros. Dari hasil analisis diperoleh fhitung = 6,062 dengan tingkat signifikansi sebesar 0,016 < 0,05 nilai signifikansi lebih kecil dari taraf kesalahan yang ditentukan. Maka dari itu Ho ditolak dan Ha diterima.

Kata kunci: Kontribusi orang tua, hasil belajar

Full Text: FULL PAPER