Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar Proceedings, Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Keguruan 2022

Font Size: 
EFFECTIVENESS OF OFFICE 365-BASED BLENDED LEARNING TO THE LEARNING OUTCOMES OF SMPN 12 SINJAI STUDENTS
Irmayanti Irmayanti, Sri Wahyuni, Mirna Mirna

Last modified: 2022-03-19

Abstract


ABSTRACT

This study aims to determine the effectiveness of blended learning-based Microsoft Office 365 on student learning outcomes at SMPN 12 Sinjai. The experimental class uses blended learning-based Microsoft Office 365 while the control class uses a conventional model. The design of this research is a Quasi-Experimental pretest-posttest control group design. The population in this study were all students of SMPN 12 Sinjai in the 2019/2020 school year. The sample of this study was class IX A as the sample for the control class while class IX B was used as the sample for the experimental class. The sample selection technique used in this study was random. The research instrument was blended based on Microsoft Office 365 form of lesson plans, handouts, LKPD for curved side space, and tests were carried out 2 times, namely pretest and posttest. Based on the results of the analysis, the data were normally distributed, the Sig value was 0.113 > 0.05 and the variance of the experimental class and the control class was the same, namely the sig value of 0, 278 > 0.005. Based on the results of the independent sample t-test with sig(2-tailed) 0.001 < 0.005, it can be stated that there is a difference in the average student learning outcomes in the experimental class and the control class, meaning that blended learning based on Microsoft Office 365 has a significant effect. on student achievement, and is quite effective in improving student achievement. This is indicated by the difference in the average N-Gain in the experimental class of 0.60 with a moderately effective category and 0.22 in the control class with a less effective category.

 

Keywords: Blended Learning, Microsoft Office 365, Learning Achievement

 

ABSTRAK (Bahasa Indonesia)

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas blended learning berbasis Microsoft Office 365 terhadap hasil belajar belajar siswa SMPN 12 Sinjai. Pada kelas eksperimen menggunakan blended learning berbasis Microsoft Office 365 sedangkan pada kelas kontrol pembelajaran dilakukan dengan model konvensional. Desain penelitian ini adalah Quasi Experimental pretest-posstest control grup design. Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa SMPN 12 Sinjai tahun pelajaran 2019/2020. Sampel penelitian ini adalah kelas IX A dijadikan sebagai sampel untuk kelas kontrol sedangkan kelas IX B dijadikan sebagai sampel untuk kelas eksperimen. Teknik pemilihan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah random acak. Instrumen penelitian adalah Perangkat pembelajaran blended learning berbasis microsoft Office 365 berupa RPP, handout, LKPD materi bangun ruang sisi lengkung dan tes yang dilakukan sebanyak 2 kali yaitu pretes dan postes. Berdasarkan hasil analisis, data berdistribusi normal nilai Sig 0,113 > 0,05 dan varian dari kelas eksprimen dan kelas kontrol adalah sama yaitu nilai sig 0, 278 > 0,005. Berdasarkan hasil dari uji independen sample t tes dengan sig(2-tailed) 0,001 < 0,005, maka dapat dinyatakan terdapat perbedaan rata-rata hasil-hasil belajar siswa pada kelas eksperimen dan kelas kontrol artinya blended learning berbasis Microsoft Office 365 denga memberikan pengaruh yang signifikan terhadap prestasi belajar siswa, serta cukup efektif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Hal ini ditunjukkan dengan adanya perbedaan rata-rata N-Gain pada kelas eksperimen sebesar 0,60 dengan kategori cukup efektif dan kelas kontrol sebesar 0,22 dengan kategori kurang efektif.

 

 


Keywords


Blended Learning, Microsoft Office 365, Prestasi Belajar

Full Text: FULL PAPER